Eurytmi

I ungdomsskolen arbeider vi bl.a. med musikk av Beethoven, Grieg, Pärt og Rosenberg. Og dikt av Bjerke, Boye, Li Tai Pe og Shelley.

Haugtussa - grundkurs i eurytmi

Se filmen Haugtussa - laget av fire elever ved Lillehammer videregående skole. Og les mer om eurytmi - det revolusjonerende bevegelsesfaget.

Eurytmi - steinerskolenes ekstra bevegelsesfag

 

Noe som løfter steiner-pedagogikken høyt over den offentlige skolepolitikken, er steiner-pedagogikkens bevisste forhold til bevegelse (og dermed til viljen). Den moderne hjerneforskningen har  kommet frem til en tydelig forbindelse mellom bevegelse og hjernens og språkets utvikling. Steiner-pedagogikken gjennomsyres av et bevisst forhold til dette faktum, helt fra formtegningen i de laveste klassene og opp gjennom de ulike håndverk.

Les mer …

Eurytmi - bevegelse, farge, musikk, dikt

 

I de siste årene er økt fysisk aktivitet blitt et satsingsområde i skolene. Steinerskolen har helt siden starten i 1919 hatt et ekstra bevegelsesfag, nemlig eurytmi. Moderne hjerneforskning (f.eks Matti Bergstrøm) blir stadig mer oppmerksom på den intime forbindelsen mellom bevegelse og hjernens utvikling. Og jo mer tid barna tilbringer foran en TV- eller dataskjerm, desto viktigere er bevegelsesaktivitetene på skolen.

En del av skoleeurytmien, ferdighets- og koordinasjonsøvelsene, kan sies å tilsvare det som barna lærer av seg selv gjennom å hoppe tau eller spille ball. Videre kan kanskje skoleeurytmiens konsentrasjons- og avslappingsøvelser sammenlignes med Qi-Gong elle yoga. Men det som gjør eurytmien så helsebringende, er den direkte koblingen mellom språk og bevegelse. Når vi snakker, er det jo strupehodet og luftstrømmen derifra som overfører noe sjelelig til fysisk virkelighet. Disse bevegelsene i strupehodet er utgangspunktet for det eurytmiske lydalfabetet. Når eurytmisten viser alfabetet med armene, er det altså ikke et slags koreografisk påfunn, men en synliggjøring av de faktiske bevegelsene i strupehodet. Derfor er lydeurytmien så kraftfull og helsebringende, og derfor kan den som kunstform bidra til å fordype forståelsen av f.eks. et dikt. Den positive virkningen synes også i barnets totale konsentrasjon når vi øver disse bevegelsene.

Går vi dypere inn i den kunstneriske eurytmien, finner vi at vokaler uttrykker det sjelelige (Å, så godt!), mens konsonanter mer etterligner omgivelsene (s-en i vindens sus). Grammatikkens lovmessigheter uttrykkes blant annet ved former på gulvet - f.eks. et aktivt verb gjennom bevegelse bakover i rommet, et passivt verb gjennom bevegelse fremover. I de høyere klassene arbeider vi dessuten med fot- og hodebevegelser samt kroppsholdning for å uttrykke sjelelige stemninger.

I Aschehougs Store Norske Leksikon finner vi under ordet eurytmi: "(gr. eurytmia, vakre bevegelser) Navn på en bevegelses- og dansekunst skapt av Rudolf Steiner. Eurytmi skal gi et synlig bilde av ordenes (språkets) og musikkens åndelige innhold, og har til hensikt å skape likevekt og harmoni mellom det åndelig-sjelelige og det fysiske i mennesket. Den deles i to deler: lydeurytmi (som utføres til resitasjon) og tone-eurytmi."

I skolen har eurytmien også en stor sosial virkning når man beveger seg i til dels kompliserte former i forhold til andre individer eller grupper i klassen. Spesielt tydelig blir det kanskje i toneeurytmien, når de ulike stemmene i en pianotrio rent fysisk, i formene på gulvet, vever inn i hverandre. Og selv om eurytmien sjelden vises på TV, kan man se forestillinger på steinerskolene eller på Rudolf Steinerhøyskolen i Oslo. Eller klikka for å se Eurythmy West Midlands forestillinger:

http://www.eurythmywm.org.uk/2010/07/eurythmy-claude-debussy-prelude-book-1-no-12-minstrels

http://www.eurythmywm.org.uk/2010/07/eurythmy-dmitry-shostakovich-prelude-for-piano-in-eb-minor-op-3415

Lillehammer Steinerskole, Heimtunvegen 36, 2608 Lillehammer. Tel: 61 25 83 46, e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.