Steinerskolen har engelsk og tysk

- helt fra 2.klasse

Dannelse og nytte med to fremmedspråk.

Fagene i Steinerskolen er primært motivert ut fra den dannende og hjelpende virkningen de har på barna og ungdommene i de forskjellige fasene av deres utvikling. Det er selve fundamentet for Steinerpedagogikken, som ikke fører til at de får med seg mindre faglig innhold, men heller at dette innholdet blir en levende integrert del av dem.

Når vi begynner med 2. fremmedspråk allerede i 2. klasse, er motivet altså i første omgang det dannende.Ordet "hode" heter f.eks "head" på engelsk, "Kopf" på tysk og "testa" på italiensk. Lydbildene er helt forskjellige, og egentlig beskriver de ulike språkene helt ulike aspekter ved hodet. F.eks: "rund form", "sted for tenkningen" etc. Barnet lærer seg å se ting fra flere forskjellige ståsteder, og blir en mer tolerant person.

Den multikulturelle verdenen blir en selvfølge, og det motvirker mobbing og rasisme. "En forsiktig tilnærming til Rudolf Steiners språkfilosofi" kunne man lese i GD 3. mai 2010, og 6. april hadde GD "Spennende forsøk med fremmede språk" som rubrikk. Det som er spennende forsøk på 6. og 7. trinn i offentlig skole, er allereder praksis i Steinerskolen helt fra 2. klasse.

Det er gode grunner til å velge tysk som 2. fremmedspråk; det er nok det fremmedspråk som er lettest å lære. Og hvis man vil ha et nytteargument, så er Tyskland Norges største handelspartner og Berlin en heftig storby!

 

Språklæring som dannelsesprosess

Les hele artikkelen fra Tidskriftet Steinerskolen nr.3 2007

Lillehammer Steinerskole, Heimtunvegen 36, 2608 Lillehammer. Tel: 61 25 83 46, e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.